2. GP - Portugalsko: Jorge Martin vítězem stylem start-cíl, nováček Acosta poprvé na podiu

 

Španěl Jorge Martin z týmu Prima Pramac Racing ovládl Grand Prix Portugalska v Portimau, když před sebe od startu až do cíle nikoho nepustil, připsal si premiérové vítězství v hlavním závodě v sezoně a dostal se do čela celkové klasifikace. Po smolném výpadku Vinalese v posledním kole projel cílem jako druhý Enea Bastianini a třetí skončil nováček třídy MotoGP Pedro Acosta. Acosta se tak stal třetím nejmladším jezdcem na podiu v historii královské kubatury.

Warm up: 1. Martin (SPA - Ducati) 1:39,093, 2. Bastianini (ITA - Ducati) +0,349 s, 3. Miller (AUS - KTM) +0,393 s, 4. Vinales (SPA - Aprilia) +0,418 s, 5. Nakagami (JPN - Honda) +0,453 s.

Do 1. řady na startovním roštu hlavního závodu se postavili Bastianini, Vinales a Martin, za nimi začínali z 2. řady Bagnaia, Miller a Bezzecchi. Po startu se v 1. zatáčce dostal do čela Martin před Bastianinim, Bagnaiou, Vinalesem, Millerem, M. Marquezem, Binderem a Acostou. Ve 4. zatáčce se na 3. pozici natlačil Vinales, rychle se dostal i před Bastianiniho, a M. Marquez sváděl ostrý boj o 5. místo s Millerem. Za chvíli byl M. Marquez v souboji i s Bagnaiou, ale ten jeho útok dokázal odrazit. Spadl Morbidelli, do závodu se sice ještě vrátil, ovšem nabral velkou ztrátu. Martin se na čele odtrhnul a mírně se za ním oddělila i dvojice Vinales, Bastianini. Bagnaia držel v cíli 1. kola 4. místo před M. Marquezem, Millerem, Acostou a Binderem. V 5. zatáčce 2. kola měl další pád A. Marquez, také on ještě nasedl a pokračoval. Pořadí vpředu se měnilo znovu v úvodu 3. kola, když se Acosta snažil vymanit ze sevření obou továrních KTM, ale naopak klesl za ně zpět na 8. příčku. Trojice Miller, Binder, Acosta začala lehce ztrácet na pátého M. Marqueze.

 

Pády stály favority hodně bodů. Bagnaia (1) se srazil s M. Marquezem (93) v boji o 5. místo a Vinales (vpravo) sahal před havárií po 2. příčce. / Foto: detik.net.id / TNT Sports 2


Třetí Bastianini se neudržel Vinalese a zezadu se k němu přitáhli Bagnaia s M. Marquezem. Martin vedl před Vinalesem ve 4. kole o 0,608 s. V 8. zatáčce havaroval R. Fernandez a pro něj závod skončil. Při nájezdu do 5. kola se Binder dostal v 1. zatáčce na 6. pozici před Millera, ten byl díky tomu o něco delší a předjel jej i Acosta. Čelo závodu se začalo natahovat, za Martinem už jeli v drobných rozestupech i Vinales, Bastianini, Bagnaia a M. Marquez, pouze dvojice Binder, Acosta zůstávala těsně u sebe a osmý Miller na ní již také ztrácel. Na začátku 7. okruhu svedl Acosta úspěšný souboj na brzdy do 1. zatáčky s Binderem a postoupil na 6. místo. Vinales se snažil dotáhnout za prvního Martina a odstup srazil na 0,220 s. V některých pasážích měl však navrch Martin a vytahoval náskok zase k půlsekundě. Dobré tempo chytil Acosta, odpoutal se od Bindera a metr po metru se blížil za pátého M. Marqueze. Hned první možnost na útok Acosta využil opět v 1. zatáčce na brzdy a patřilo mu 5. místo. Čtvrtý Bagnaia ztrácel na vedoucí trojici a Acosta s M. Marquezem se k němu zezadu rychle blížili. Cílem 10. kola projel vedoucí Martin o 0,187 s dříve než Vinales a blízko byl i třetí Bastianini. Bagnaia už na ně nabral více než sekundovou ztrátu a těsně za svými zády měl Acostu s M. Marquezem.

Při nájezdu do 12. kola se Acosta vyvezl ze slipstreamu za Bagnaiou, na brzdy v 1. zatáčce šel před Itala, ale byl o něco delší a Bagnaia se na 4. příčku vrátil. Šestý M. Marquez se s nimi snažil držet v kontaktu, ale pár metrů mu na Acostu chybělo. Martin na špici ve 13. kole natáhl svůj náskok před Vinalesem s Bastianinim na 0,650 s a o kolo později poprvé přes sekundu na 1,012 s. Čtvrtý Bagnaia ztrácel při nájezdu do 15. okruhu na 3. pozici 1,542 s, a trio Bagnaia, Acosta, M. Marquez se znovu trochu roztáhlo. Acosta byl delší v 1. zatáčce, dostal se až za obrubník, ale situaci ustál a pokračoval stále pátý. Deset kol před koncem si Martin držel na špici odstup kolem 0,8 s a zatím se dokázal vyvarovat jakékoliv chyby. Za sledovanou první šesticí jezdili i 9 kol před cílem na 7. a 8. pozici neustále Binder s Millerem, za nimi již s velkou ztrátou následoval Quartararo, a desítku uzavíral domácí matador Oliveira. Situace vpředu se ustálila, jezdci kroužili v dalším průběhu na svých pozicích a lehce se měnily pouze rozestupy. Do depa zajel po předchozím pádu A. Marquez a své působení na dráze vzdal.

 

Loňský mistr světa třídy Moto2 Pedro Acosta skončil na skvělém 3. místě a stal se třetím nejmladším jezdcem na podiu v historii královské kubatury. / Foto: motogp.tech3racing.fr


Necelých 7 okruhů před cílem zaostával Bagnaia za třetím Bastianinim už o 2,509 s a zezadu se k němu opět výrazněji snažil přitáhnout Acosta. Šestý M. Marquez na ně ztrácel 0,913 s. Při nájezdu do závěrečných pěti kol vedl Martin před Vinalesem o 0,643 s, a Bastianini ztrácel dalších 0,708 s. Pozornost se tak soustředila na boj za nimi, kde byl již Acosta opět těsně za Bagnaiou. Acosta vzápětí zaútočil vnitřkem 3. zatáčky Lagos a posunul se před Bagnaiu na 4. místo. Bagnaia se navíc ihned dostal pod tlak M. Marqueze a to nahrálo Acostovi k tomu, aby se od nich rychle odpoutal o 1,543 s. Tři kola před koncem kontroloval Martin 1. pozici strojovým tempem s náskokem neustále kolem 0,8 s před Vinalesem a Bastianini ztrácel na 2. příčku 0,4 s. Drama se pak odehrálo v pomalé 5. zatáčce VIP Tower v boji o 5. místo. M. Marquez šel na brzdy před Bagnaiu, byl však o něco delší a Bagnaia se hned snažil rychlým kontrem po vnitřku před Španěla vrátit. Bagnaia ale najel do M. Marqueze z boku, podklouzl, oba spadli a skončili mimo dráhu. Na trať se sice ještě vrátili, ale Bagnaia už jen dojel do boxů a M. Marquez byl za bodovanými pozicemi.

Na nejužším čele byla situace beze změn, Martin držel vedení před Vinalesem a Bastianinim, čtvrtý jezdil Acosta. Za nimi se ale posunul na 5. místo Binder, Miller byl šestý a 7. pozice patřila Bezzecchimu, který v závěru zaznamenal postup až před Quartarara. Do předposledního kola najížděl Martin před Vinalesem s náskokem 0,844 s, Bastianini ztrácel na Vinalese 0,281 s a za moment už visel za jeho zády. Vinalese však potkala velká nepříjemnost v nájezdu do závěrečného okruhu. Náhle jej na cílové rovině zpomalil technický problém s převodovkou a Bastianini šel okamžitě na 2. pozici. Vinales se snažil svoji Aprili znovu rozjet, ale v 1. zatáčce se dostal mimo dráhu, tam mu ustřelilo zadní kolo a po highsideru skončil na zemi. Acosta se tak dostal rázem na 3. příčku a o rozdělení na stupních vítězů bylo rozhodnuto. Martin si už v poklidu v posledním kole 1. pozici pohlídal, Bastianini projel cílem Velké ceny Portugalska jako druhý, a skvělou třetí pozici obsadil Acosta.

 

Španěl Jorge Martin nedal v hlavním závodě soupeřům žádnou šanci a stylem start-cíl si dojel pro jasné vítězství a vedení v šampionátu. / Foto: michelin.com


Španěl Jorge Martin (Prima Pramac Racing) si stylem start-cíl dojel bezchybnou jízdou pro první vítězství v hlavním závodě v sezoně. The Martinator získal v královské třídě celkem šestý triumf kariéry a navíc se posunul do čela celkové klasifikace. Ital Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team) ztratil na 2. pozici na Martina 0,882 s a připsal si nejlepší výsledek od loňské výhry v Sepangu. V průběžném pořadí se dostal na 3. příčku před týmového kolegu Bagnaiu, který po pádu nebodoval. Fantastické 3. místo si vyjel teprve ve svém 2. závodě v nejprestižnější kubatuře Španěl Pedro Acosta (Red Bull GASGAS Tech3, +5,362 s). Acosta je po skvělém úvodu na 5. pozici celkové klasifikace a stal se třetím nejmladším jezdcem historie královské třídy, který dosáhl na stupně vítězů. Díky výpadkům soupeřů se až ke 4. místu v cíli dostal Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing, +11,129 s) a tučný bodový zisk jej posunul na 2. příčku průběžného pořadí šampionátu. Páté místo bral stejně jako v sobotu ve sprintu jeho týmový kolega Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing, +16,437 s), který si tak po dvou nulách z Kataru spravil chuť. Dobrou šestou pozici získal letos zatím nepříliš viditelný Marco Bezzecchi, sedmý skončil Fabio Quartararo, po smolném závěru Vinalese dovedl nejlepší Aprilii do cíle na 8. místě Aleix Espargaro, a elitní top desítku uzavírali domácí Miguel Oliveira a Fabio Di Giannantonio.