1. GP - Katar: První triumf sezony získal po dramatickém závěru Kolumbijec David Alonso

 

Vítězem úvodní Grand Prix sezony v katarském Lusailu se stal kolumbijský jezdec stáje CFMOTO Aspar Team David Alonso, který v těsném finiši vyhrál díky předjížděcímu manévru v poslední zatáčce, a čínské značce přinesl historicky první výhru v šampionátu. Dlouho vedoucí Daniel Holgado skončil na druhém místě a pro třetí pozici si dojel po startu až z osmnácté pozice Taiyo Furusato.

První ostrý závod nové sezony 2024 načasovaný do západu slunce obstarala nejmenší objemová třída Moto3. Do 1. řady se postavili Holgado, Ortola a Rueda, do 2. řady Fernandez, Bertelle a Kelso. Velký problém měl na 13. pozici na roštu Munoz, kterému těsně před startem zhasl motor. Španěl se snažil popojížděním stroj znovu nahodit, a i když se mu to za chvíli podařilo, startovní proceduru narušil a byl vykázán pryč ke startu z boxové uličky. Po startu proměnil pole position ve vedení Holgado a za ním následovali Ortola, Rueda, Fernandez, Rossi, Kelso, Alonso a Perez. K nim se ještě připojil Veijer a tato devítka si již v úvodním kole vytvářela před zbytkem pole mírný odstup. Ve 2. kole se do čela protáhl Rueda, ale v nájezdu do 3. kola si vzal na cílové rovině 1. místo Holgado zpět. Hned na to došlo k havárii v 1. zatáčce, když Rueda dostal v náklonu smyk a strhl s sebou z dráhy těsně vedle jedoucího Ortolu. Rueda byl vyřazen, Ortola ještě rychle nasedl, pokračoval dál a zařadil se na poslední místo za Munoze, který ztratil startem z boxové uličky.

 

Krátce po startu došlo na čele k havárii Ruedy (99) s Ortolou (48). Ivan Ortola se ještě do závodu vrátil a nakonec to dotáhl až na výborné 9. místo. / Foto: motogp.com


V čele byl ve 3. kole dál Holgado před Alonsem, Fernandezem, Kelsem a Veijerem. Vedoucí skupina se rozrostla na 11 jezdců a pořadí se v ní tradičně neustále měnilo. V 5. kole měla pád další dvojice jezdců, tentokrát na 13. a 14. pozici. Farioli i Bertelle byli oba ze závodu vyřazeni. Při nájezdu do 6. kola se na moment dostal v 1. zatáčce na špici Alonso, ale Holgado ihned kontroval a na čelo se vrátil. Holgado dál vedl úspěšně vedoucí skupinu a nemínil před sebe nikoho na 1. místo pouštět. V polovině závodu, 8 a půl kola před cílem, se na čelo na chvíli dostal Furusato, ale Holgado opět po pár zatáčkách útočil úspěšně zpět. Do závěrečných sedmi okruhů najížděla vedoucí jedenáctičlenná skupina v pořadí Holgado, Furusato, Rossi, Fernandez, Alonso, Nepa, Suzuki, Veijer, Perez, Yamanaka, Kelso a další pronásledovatelé vedení nováčkem Roulstonem ztráceli už 4,894 s. Necelých 6 kol před koncem se Holgado znovu na moment prohodil na 1. příčce s Furusatem a o 3. místo se přetahovali i nadále především Alonso, Fernandez a Rossi. Furusato ale krátce na to lehce chyboval a klesl na 4. pozici.

Do závěrečných čtyř kol vedli čelo závodu s mírným náskokem Holgado s Alonsem, ale odstup neměl dlouhého trvání. Záhy se k nim zezadu připojili Furusato, Fernandez, Rossi a Nepa, a mezera se naopak udělala před sedmým Perezem. Tři kola před koncem se ovšem skupina opět spojila a na chvostu zaostával pouze jedenáctý Kelso, který rychle nabral ztrátu přes 2 sekundy. Do předposledního kola vedl ze špice skupinu Holgado před Furusatem, Alonsem a Rossim, a schylovalo se k očekávanému hromadnému finiši. Pořadí se začalo měnit téměř v každé zatáčce, ale tempo neustál Yamanaka, který najel na obrubník a to ho katapultovalo ze sedla. Vpředu tak zůstala devítičlenná skupina a do závěrečného okruhu ji táhli Holgado, Rossi, Furusato, Perez, Fernandez a Alonso. Na výjezdu z 5. zatáčky ale Fernandez spadl, přes něj šel k zemi i Perez a oba tak přišli o tučný příděl bodů. Drama vrcholilo a navrch měla s minimálním odstupem čtveřice Holgado, Furusato, Alonso a Rossi. Čtyři zatáčky před cílem se Alonso protáhl na 2. pozici za Holgada a hned na něj začal tlačit. Rozhodující útok přišel v poslední 16. zatáčce, kde se Alonso dostal vnitřkem na 1. pozici a na cílové rovině už před sebe nikoho nepustil. Holgado dojel v těsném závěsu druhý a 3. příčku uhájil Furusato.

 

David Alonso (80) se v posledním kole probil ze šesté pozice až k vítězství před Holgadem (96) a Furusatem (72), a zajistil značce CFMOTO historicky první triumf. / Foto: teamaspar.com


Kolumbijec David Alonso (CFMOTO Aspar Team) předvedl skvělý závěr a poprávu se v cíli mohl radovat z první výhry v sezoně a celkem páté v kariéře v mistrovství světa. Pro čínskou značku CFMOTO navíc získal vůbec první triumf v historii v mistrovství světa. Španěl Daniel Holgado (Red Bull GASGAS Tech3) ztratil na vítěze na pásce pouhých 0,041 s, když po většinu závodu vedl, ale musel se spokojit se 2. místem. Třetí Japonec Taiyo Furusato (Honda Team Asia, +0,143 s) ukázal skvělý progres, když na podium vyšplhal po startu až z 18. pozice a připsal si druhý nejlepší výsledek kariéry. Své loňské 4. místo z Kataru zopakoval Riccardo Rossi (CIP Green Power, +0,186 s), pátý skončil z pátku mírně potlučený Collin Veijer (Liqui Moly Husqvarna Intact GP, +0,338 s) a první skupinu, která se vešla v cíli do půlsekundy, uzavřel 6. pozicí Stefano Nepa (LEVELUP - MTA, +0,416 s). Pro 7. místo si dojel Tatsuki Suzuki, osmý skončil Joel Kelso, devátý i přes pád v úvodu Ivan Ortola, a desátý nováček Jacob Roulstone.