3. GP - Amerika: Španěl Maverick Vinales dovršil perfektní víkend a přepisoval historii

 

Španěl Maverick Vinales v barvách týmu Aprilia Racing ukázal v Austinu při Grand Prix Ameriky neskutečnou sílu a posbíral na trati Circuit of the Americas co se dalo. Výhrou v hlavním závodě završil perfektní víkend poté, co se k trimfu musel prokousat až z jedenáctého místa. K tomu si z Texasu odvezl nový rekord okruhu, pole position a výhru ve sprintu. Navíc se stal prvním jezdcem v historii novodobé éry MotoGP, který dokázal zvítězit v závodě královské třídy na strojích třech různých značek. Spolu s Vinalesem vystoupali na stupně vítězů druhý Pedro Acosta a třetí Enea Bastianini.

Warm up: 1. Vinales (SPA - Aprilia) 2:02,341, 2. M. Marquez (SPA - Ducati) +0,176 s, 3. R. Fernandez (SPA - Aprilia) +0,454 s, 4. Martin (SPA - Ducati) +0,557 s, 5. A. Marquez (SPA - Ducati) +0,578 s.

Do 1. řady se stejně jako v sobotu postavili Vinales, Acosta a M. Marquez, ze 2. řady za nimi startovali do hlavního závodu na 20 kol Bagnaia, Bastianini a Martin. Skvělý start předvedl z prostředka 1. řady Acosta, který vypálil jako raketa a do 1. zatáčky skláněl stroj první. Vinalesovi se z pole position tentokrát tak dobře odjet nepodařilo, navíc se dostal do strkanice s Martinem, Bagnaiou a M. Marquezem, a to jej spolu s Espargarem a Binderem vyneslo téměř až mimo dráhu. Acosta vedl v úvodních zatáčkách před Bastianinim, Martinem, Millerem, M. Marquezem, Bagnaiou, Rinsem a Morbidellim. Martin se rychle dostal před Bastianiniho na 2. místo a za chvíli byli před Italem i Miller, M. Marquez a Bagnaia. Ve 12. zatáčce za nejdelší rovinou okruhu vyjeli lehce mimo dráhu Quartararo, Zarco a Mir, kteří se zařadili na konec jezdeckého pole. Cílem 1. kola projel na špici Acosta před Martinem, Millerem, M. Marquezem a Bagnaiou.

 

Fabio Di Giannantonio z Rossiho týmu VR46 předvedl v neděli v Austinu dobrý závod a v poklidu si dojel pro sezonní maximum za 6. místo. / Foto: michelin.com


V 11. zatáčce 2. kola zaútočil Martin na Acostu, ale ten měl lepší výjezd a vrátil se do čela. Stejný atak podnikl M. Marquez na Millera, ti se navíc na výjezdu o sebe opřeli a M. Marquez klesl na 5. pozici za Bagnaiu. Bagnaia využil rychlosti na dlouhé rovině a před 12. zatáčkou se posunul ještě před Millera. Martin zkusil další útok na Acostu v předposlední 19. zatáčce, ale znovu nebyl úspěšný, naopak M. Marquez se v nájezdu na cílovou rovinu prodral v poslední zatáčce před Millera na 4. místo. Vedoucí trojice Acosta, Martin, Bagnaia se začala ve 3. kole oddělovat a před další čtveřicí M. Marquez, Miller, Bastianini a A. Marquez měla k dobru 0,610 s. Martinův pokus převzít vedení v pomalé 11. zatáčce opět nevyšel a k čelní trojce se přitahoval zpátky M. Marquez. Martin byl konečně úspěšný v 8. zatáčce 4. kola a šel do vedení a ve stejnou chvíli se také M. Marquez protáhl před Bagnaiu. Acosta vzápětí drobně chyboval v 11. zatáčce a předjeli ho M. Marquez i Bagnaia. Díky soubojům se vpředu sjela k sobě šestice jezdců a těsně za ní dotahovali i A. Marquez s Vinalesem. Do 5. kola vedl čelo závodu Martin před M. Marquezem, Bagnaiou, Acostou, Millerem a Bastianinim.

Situace vpředu se pak uklidnila, pouze Vinales se posunul na 7. pozici a snažil se dotáhnout k první šestici. Další vzruch přinesl útok M. Marquez na Martina v poslední 20. zatáčce, došlo ke kontaktu pneumatik a M. Marquez klesl za Bagnaiu s Acostou. Martin se ze špice snažil poodjet, do 7. kola najížděl s drobným náskokem 0,465 s a v 1. zatáčce se Acosta dostal na brzdy před Bagnaiu na 2. příčku. Dál postupoval také Vinales, vítěz sobotního sprintu, kterému již patřilo 6. místo před Bastianinim. Další úspěšný manévr předvedl M. Marquez na Bagnaiu, o chvíli později Vinales na Millera, a pořadí v úvodu 8. okruhu bylo Martin, Acosta, M. Marquez, Bagnaia a Vinales. Na trati již nebyl Zarco, který zajel do boxů, a po pádech skončili Nakagami s Morbidellim. Martin si na 1. pozici udělal před Acostou odstup 0,973 s a zdálo se, že mu vše hraje do karet k vybudování bezpečného vedení. Za ním se v dalším průběhu začala oddělovat od zbytku také dvojice Acosta, M. Marquez. Na 4. místo pak postoupil po několika útocích před Bagnaiu Vinales. Acosta s M. Marquezem nenechali vedoucího Martina odjet a znovu se za něj v 10. kole zavěsili. Krátce na to zaútočil Acosta v 11. zatáčce, převzal vedení a situace využil k posunu na 2. místo i M. Marquez.

 

Ital Enea Bastianini zažívá skvělý úvod sezony, po 3. místě v Austinu mu patří 2. pozice v celkové klasifikaci šampionátu. / Foto: insidemotorcycles.com


Deset kol před koncem se v 1. zatáčce protáhl pod Acostou na 1. místo M. Marquez a k vedoucí trojici se zezadu přitáhl Vinales. Pátý Bagnaia s šestým Bastianinim n ně ztráceli v tu chvíli 1,048 s. Vzápětí ale přišla pohroma pro M. Marqueze, který podklouzl při brzdění do 11. zatáčky a po pádu byl ze závodu vyřazen. Opět tak vedl Acosta před Martinem a třetí jel Vinales. Dobře si počínal také Di Giannantonio, který se probojoval na 6. místo a snažil se dotáhnout na obě tovární Ducati Bagnaii s Bastianinim. V nájezdu do závěrečných devíti okruhů předjel Vinales Martina a byl druhý. Po dalších haváriích již nepokračovali kromě M. Marqueze také Mir s Rinsem, a A. Marquez rovněž spadl, ale v závodě pokračoval. Vinales začal na čele nahánět Acostu a Martin s Bagnaiou a Bastianinim na ně ztráceli 1,137 s. Za nimi se osamostatnil Di Giannantonio, který v poklidu kontroloval 6. příčku. Osm kol před koncem se Bastianini dostal před svého kolegu na 4. pozici a vzápětí se znovu měnilo i 1. místo. Vinales byl úspěšný na brzdy do 11. zatáčky a převzal od Acosty vedení. Vinales si rychle vyjel půlsekundu k dobru a do posledních šesti kol si vezl před Acostou náskok 0,871 s. Třetí martin zaostával za Acostou o 0,741 s a před Bastianinim měl odstup 0,471 s. Vinales stanovil nové rekordní nejrychlejší kolo závodu za 2:02,575.

Necelých 6 kol před cílem natáhl Vinales náskok na čele přes sekundu a stejně se vzdálil i Acosta od dvojice Martin, Bastianini. Pátý Bagnaia už zůstával více pozadu. Tři kola před koncem měl Vinales před Acostou k dobru 0,993 s. Zabojovat o podium chtěl stále čtvrtý Bastianini, který se snažil zavěsit za Martina, ale lehce zaostával o 0,332 s. Další příčky drželi s většími rozestupy Bagnaia, Di Giannantonio, Espargaro a Bezzecchi. Druhý Acosta se ještě nevzdával, ale méně jak pod 0,8 s ztráty za Vinalesem se mu nedařilo dostat. Dramatičtěji se vyvíjel boj o 3. místo, kde se Bastianini přitáhl v předposledním kole za Martina do kontaktu a hledal moment k útoku. Ten přišel na nejdelší rovině dráhy a Bastianini postoupil na podiové umístění. V samotném závěru už Vinales 1. pozici kontroloval. Do posledního kola vjížděl před Acostou s náskokem 1,535 s, třetí Bastianini se mírně odpoutal od Martina a na Acostu ztrácel 1,459 s. Závěrečné metry Velké ceny již žádné změny nepřinesly a z vítězství se mohl radovat Vinales před Acostou a Bastianinim. V nejlepší trojici tak byly tři různé značky motocyklů.

 

Necelých 8 kol před koncem předjel Maverick Vinales (12) Pedra Acostu (31) v 11. zatáčce a završil perfektní víkend premiérovým vítězstvím sezony v hlavním závodě. / Foto: cycleworld.com


Španěl Maverick Vinales (Aprilia Racing) ovládl Grand Prix Ameriky s nebývalou převahou, když v Austinu vyhrál vše co se dalo. Po zisku pole position v novém absolutním rekordu okruhu vyhrál stylem start-cíl sobotní sprint a v neděli korunoval dalším triumfem perfektní víkend. Výkon fantastický o to víc, že na složité americké trati se dnes musel k výhře probít až z 11. pozice po startu. V letošní sezoně si Vinales připsal premiérové vítězství v hlavním závodě a navrch se stal prvním jezdcem v historii novodobé éry MotoGP, který dokázal zvítězit v závodě na strojích třech různých značek. Španěl Pedro Acosta (Red Bull GASGAS Tech3, +1,728 s) navázal na 3. místo z Portugalska 2. příčkou, zlepšil své nováčkovské maximum v královské třídě a stal se nejmladším jezdcem v historii, kterému se podařilo získat dvě podia v řadě za sebou. Třetí Ital Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team, +2,703 s) předvádí skvělý úvod ročníku, po 2. pozici v Portimau se postavil opět na stupně vítězů a v celkovém pořadí mu patří 2. místo za Martinem. Jorge Martin (Prima Pramac Racing, +4,690 s) bral 4. místo a poprvé letos na podiu po hlavním závodě chyběl. Úřadující šampion Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team, +7,392 s) v závěru na nejrychlejší nestačil a dojel si pro 5. místo, šestý Fabio Di Giannantonio (Pertamina Enduro VR46 Racing Team, +9,980 s) zapsal letošní prozatímní maximum a svůj nejlepší výsledek zaznamenal i sedmý Aleix Espargaro. Osmý skončil Marco Bezzecchi, devátý dojel Brad Binder a 10. místo přivezl na domácí půdě svého týmu Trackhouse Raul Fernandez.